Αξιολόγηση Διευθυντών

Συναδέλφισσες/-οι
Το υπουργείο Παιδείας, με εγκύκλιό του της 20ης Οκτωβρίου (η οποία έφτασε στα σχολεία 27/10, αποσύρθηκε «λόγω τεχνικών διευκρινίσεων του εγγράφου») και επανεκδόθηκε στις 7/11) επαναφέρει εσπευσμένα το ζήτημα της αξιολόγησης των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, ορίζοντας και τις σχετικές προθεσμίες (ολοκλήρωση της διαδικασίας ως τις 31/12).
Το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Λέσβου επισημαίνει τα εξής:

Η μάχη του εκπαιδευτικού κινήματος και των υπόλοιπων εργαζόμενων στο Δημόσιο ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση και τις απολύσεις έχει απονομιμοποιήσει την πολιτική τους και έχει δυσκολέψει την υλοποίησή της (χρονοδιαγράμματα κ.λπ.). Γι’ αυτό και οι αποφάσεις τους είναι ένα συνοθύλευμα αλληλοαναιρούμενων εγκυκλίων. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να προχωρήσουν όπως-όπως την αξιολόγηση, για να επιβάλουν τον φόβο στη ζωή της σχολικής κοινότητας και να δέσουν χειροπόδαρα τους εκπαιδευτικούς στις επιδιώξεις της αντιλαϊκής πολιτικής τους. Καθώς η τρόικα πιέζει να προχωρήσουν οι απολύσεις για να επιστρέψει στη «διαπραγμάτευση», το υπουργείο Παιδείας αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει άλλο πολιτικό χρόνο παρά οφείλει να επισπεύσει την υλοποίηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, που θα είναι το βασικό μέσο για τις απολύσεις και για την επιβολή του νέου μισθολογίου- φτωχολογίου στο Δημόσιο.
Προκειμένου να ξεμπερδέψουν εύκολα με την αξιολόγηση των Διευθυντών και να προχωρήσουν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού που είναι το βασικό που τους ενδιαφέρει, καταστρατηγούν ακόμα και τους νόμους που έχουν οι ίδιοι ψηφίσει. Μερικά χαρακτηριστικά σημεία της εγκυκλίου:
1.      Υποχρεώνουν τους Διευθυντές να ενημερώσουν οι ίδιοι το σύστημα για τους αξιολογητές τους, αν και το υπουργείο γνωρίζει πολύ καλά ποιοι είναι, επιδιώκοντας έτσι μια πιο έμπρακτη συναίνεση των στελεχών του για τη διαδικασία αυτή αλλά και για να αποφύγει πιθανές ενστάσεις που θα καθυστερούσαν τη διαδικασία.
2.      Η αξιολόγηση των Διευθυντών στη φάση αυτή αφορά μόνο στις τρεις (3) από τις συνολικά πέντε (5) κατηγορίες που προβλέπει το σχετικό Π.Δ. (152/13). Όμως στο Π.Δ. δεν προβλέπεται μερική αξιολόγηση αλλά συνολική, σε όλους τους δείκτες. Δεν επιτρέπεται να μπει βαθμός σε τρεις μόνο από τους πέντε δείκτες. Δεν είναι τυχαίο από ποιους δείκτες επιλέχθηκε να εξαιρεθούν οι διευθυντές: εξαιρέθηκαν από την υποχρέωση αξιολόγησής τους από τον σχολικό σύμβουλο της ειδικότητάς τους μετά από παρακολούθηση μαθήματος μέσα στην τάξη (κατηγορία IV) και για την διαχείριση του παιδαγωγικού κλίματος στη σχολική μονάδα (κατηγορία III). Επίσης, ενώ εξαιρέθηκαν και από το πρώτο μέρος της κατηγορία «της εποπτείας και της αξιολόγησης» (ΙΙ), θα αξιολογηθούν κατά το δεύτερο μόνο, δηλ. κατά πόσο εφάρμοσαν πέρυσι την «αυτοαξιολόγηση» και για το κατά πόσο φέτος ξεκίνησαν ήδη να την υλοποιούν. Με άλλα λόγια, το υπουργείο δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το αν ο Διευθυντής είναι ικανός να κάνει καλό μάθημα ή να διατηρεί παιδαγωγικό κλίμα στο σχολείο αλλά μόνο αν αποδείχθηκε συνεπής στην κεντρική του επιλογή να επιβάλει τη «αυτοαξιολόγηση» που απαξιώνει το δημόσιο σχολείο. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο κλείνει το μάτι στους Διευθυντές, υπονοώντας και ότι θα κριθούν όλοι άριστοι, για να γίνουν ο δούρειος ίππος της εφαρμογής της αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς.
3.      Για να δώσει ένα επιπλέον κίνητρο-διαβεβαίωση προς τους Διευθυντές, το Υπουργείο απλοποιεί εξαιρετικά την όλη διαδικασία η οποία μετατρέπεται σε μία απλή καταχώρηση στοιχείων από τους Διευθυντές σχολείων σε ηλεκτρονικές φόρμες, τις οποίες οι αξιολογητές τους (Διευθυντές Εκπαίδευσης και Σχολικοί Σύμβουλοι) θα ελέγξουν για να τους βαθμολογήσουν. Η αξιολόγηση των Διευθυντών σχολείων ουσιαστικά εξαντλείται σε μια διαδικαστικού τύπου απλή καταγραφή τυπικών προσόντων. Ταυτόχρονα το υπουργείο εξοικονομεί χρόνο και χρήματα αφού δεν απαιτείται πια η παρακολούθηση διδασκαλιών, η αυτοπρόσωπη παρουσία Σχολικών Συμβούλων και Διευθυντών Εκπαίδευσης στα σχολεία.
Καλούμε τους Διευθυντές να αξιοποιήσουν την απεργία-αποχή της Ο.Λ.Μ.Ε.-Α.Δ.Ε.Δ.Υ. και να μην συμμετάσχουν σε καμία φάση της διαδικασίας που προβλέπει η εγκύκλιος. Να στηρίξουν με τη στάση τους τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων που συμμετέχουν στην απεργία-αποχή υπερασπιζόμενοι το δημόσιο σχολείο και την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού.

Σχόλια